Aist 1 (ros. Аист 1) - pierwszy w historii świata Fallen Times obiekt, jaki wzbił się ponad atmosferę ziemską i okrążył Błękitną Planetę 04 października 1930 roku w okresie rozejmu verduńskiego. Należał do Imperium Rosyjskiego, a dzień jego podróży okołoziemskiej świętuje się jako Dzień Kosmonautyki.

Historia

Misja Aist 1 była tak naprawdę przygotowaniem do dużo szerszej operacji, jaką były późniejsze misje, na przykład misja Lebied 1. Zadaniem wszystkich z dwóch operacji było najpierw wysłanie jakiegoś obiektu w kosmos, potem wysłanie pojazdu kosmicznego z człowiekiem na pokładzie, a potem wysłanie satelity z ekipą ludzi i kilku maszyn technicznych, które miałyby służyć umieszczeniu na orbicie broni zdolnej niszczyć wrogie wojska na froncie. Zapewniłoby to przewagę nie tylko w walce z Państwami Centralnymi, lecz również nad Ruchem Państw Neutralnych oraz Ligą Narodów.

Natychmiast zaczęły się badania w roku 1927. Jednak potrzebna była dostateczna siła, by przeciwstawić się grawitacji ziemskiej, nie wspomniawszy o ustabilizowaniu lotu po orbicie planety. Ośrodek badań i miejsce startu znajdowały się w rosyjskim miasteczku Bajkonur, znajdującym się na pustyni, gdzie kiedyś znajdował się Chanat Chiwy. Zdecydowano, że fizycznie najlepsze warunki do rozpoczęcia misji będą właśnie w Azji Środkowej. Misja ta miała być tajna - żadnych zaproszeń mediów, władców czy generalicji i admiralicji. Tylko imperator, Wielki Kanclerz i generalissimus mieli prawo wiedzieć, poza nimi nikt spoza personelu misji Aist 1 i bazy w Bajkonurze nie miał prawa wiedzieć.

Jednakże 11 września 1930 roku oba bloki podpisały rozejm we francuskim mieście Verdun. Prace postanowiono wstrzymać na wieść o zawieszeniu broni. Co ciekawe jednak rząd nie tylko nie wstrzymał dotacji, ale również przysłał więcej środków na przeprowadzenie testu. Prace poszły tak szybko, że 04 października 1930 roku o godzinie 17:49 czasu lokalnego wystartowała rakieta, która wyniosła satelitę na orbitę. Wiadomość o tym podano następnego dnia, a ta zaskoczyła cały świat. Natychmiast rozpoczęły się przygotowania do misji, jaka zaczęła się pół roku później. Nosiła miano Lebied 1. Wkrótce zaczęła się misja Luna 22, dzięki której wysłano wspólnymi wysiłkami wszystkich trzech obozów polityczno-militarnych ludzi na Księżyc, po jednym z każdego bloku. W roku 1934 podpisano traktat Waszyngton-Buenos Aires, który ostatecznie zakazał wynoszenia na orbitę wszelkiej broni oraz oddał kosmos pod wspólną jurysdykcję, jako obszar w którym można było przeprowadzać wyłącznie badania naukowe.

Ciekawostki

  • Misja Aist 1 jest nawiązaniem do radzieckiej misji Sputnik, która zakończyła się wysłaniem 04 października 1957 roku pierwszej sztucznej satelity Ziemi.

Szablon:Języki

Treści społeczności są dostępne na podstawie licencji CC-BY-SA , o ile nie zaznaczono inaczej.