FANDOM

Flag of Bulgaria

Flaga Bułgarii.

Bułgaria - państwo w Europie Środkowej istniejące przed Dniem Zagłady. Graniczyło od północy z Rumunią, od zachodu z Serbią, od południa z Grecją, a od wschodu z Imperium Osmańskim. Miało dostęp do Morza Czarnego i w pewnym momencie swojej historii - do Morza Egejskiego. Przystąpiła przed 1914 rokiem do Państw Centralnych, stając się sojusznikiem Turcji Osmańskiej, Niemiec i Austro-Węgier. Poniosła spośród nich na początku wojny najmniejsze straty, nawet jeśli chodzi o pierwsze starcia Wielkiej Wojny Światowej w postaci ataku na Rumunię i Serbię, należące do Ententy, przeciwnego względem Państw bloku. Gdy jednak w 1917 front zaczął obracać się na ich niekorzyść wówczas stracili wybrzeże Morza Egejskiego i kilka okolicznych wysepek na rzecz Grecji, która dołączyła do przeciwnego bloku. Stolicą kraju była Sofia, zaatakowana tylko w 1921 roku podczas próby wyprawy sił brytyjsko-francusko-rosyjskich na teren Stambułu, stolicy Wysokiej Porty. Sofię zaatakowano by usiłować wesprzeć walczące na północ od niej oddziały rumuńsko-rosyjskie i tym samym ułatwić sobie drogę do osmańskiej stolicy. Atak ten ostatecznie się nie powiódł.

Podczas rozejmu verduńskiego, z racji swojego oddalenia od najbliższych ważniejszych linii frontu i najmniejszych strat w wojnie, stała się doskonałym miejscem do odbudowy ze zniszczeń wojennych oraz azylem dla wielu osób z upadających Państw. W 1934 roku, kiedy powstawały zreformowane Państwa, teraz znane jako Oś Krajów Radziecko-Faszystowskich Bułgaria pozostała monarchią konstytucyjną, lecz wyraźnie rosły w siłę grupy leninowskie i faszystowskie. Bułgaria przystąpiła dopiero w 1939 roku, na krótko przed końcem rozejmu. Dzięki pomocy w inwazji na Grecję zdołała odzyskać swoje stracone ziemie, a dzięki zamachowi stanu w 1941 roku mogli zabezpieczyć się na północy.

Nie trwało to długo - w 1942 lądowanie sił Ligi Narodów w Grecji i następczyni Serbii - Federacji Jugosłowiańskiej - doprowadziło do osłabienia Bułgarii. Niedługo później w roku 1942 siły rosyjskie odbiły spod władzy Iona Antonescu Rumunię, zajmując Bukareszt, a następnie idąc ku Sofii. Bułgaria opierała się dzięki osmańskiej pomocy do 1950 roku, kiedy to 20 marca nastąpiła atomowa apokalipsa. Bułgarzy, nie będąc przygotowani na taką skalę ataków, przetrwali w bardzo małej ilości. Najwięcej osób przetrwało w stolicy, jednak tamtejsze metro, będące połączone z linią tramwajową, zapewniło wielu osobom tylko tymczasową ochronę.

Szablon:Języki