FANDOM

Flag of the Czech Republic

Flaga Czech (później Czechosłowacji)

Czechy - istniejące w latach 1934-1938 państwo graniczące z Austrią, Niemcami, Polską i Słowacją, powstałe na gruzach zniszczonych przez wojnę domową w Austro-Węgrzech na terenie ziem etnicznie czeskich. Pozostawali w gronie Państw Centralnych, a także i Osi Krajów Radziecko-Faszystowskich. Jednakże w roku 1935 władzę w kraju przejęli zwolennicy Ligi Narodów z Tomaszem Masarykiem na czele, jaki zdołał wywalczyć sporą autonomię w ramach monarchii austro-węgierskiej dla Czech i Słowacji. Oba kraje nie wyszły jednak z aliansu z Niemcami w 1935, ale zawiesiły członkostwo w nim. Niedługo potem w 1938 roku oba kraje stworzyły Czechosłowację.

Pod pewnymi względami w historii Osi Czesi byli najbardziej zaprzyjaźnieni z Niemcami, ale nie z Austriakami. Władze w Pradze były za neutralnością Czechosłowacji, ale po działaniach Hitlera w 1938 roku związanej z aneksją terenów rzekomo zamieszkałych przez Niemców Sudeckich Czechosłowacja stała się właściwie protektoratem, a władzę przejął ksiądz Jozef Tiso ze Słowacji, za którego Czechosłowacja rozwinęła się bardziej na terenach słowackich kosztem czeskich. Mimo połączenia Czesi nadal mieli sporą autonomię, tak jak Słowacy, bowiem kraj był podzielony na dwa byty, zrzeszone w ramach federacji - Republikę Czeską i Republikę Słowacką. W ramach pierwszej wyróżniono też Autonomię Morawską, a w ramach drugiej Autonomię Spiską.

20 marca 1950 roku miał miejsce Dzień Zagłady. Praga i Bratysława również oberwały przez błąd jednego człowieka. Jednakże już w tamtych czasach od 3 lat Czesi kombinowali z odłączeniem się od Osi i tym samym zmiany stron w Czechosłowacji. Pozwoliłoby to na przejście od północy na Budapeszt i Wiedeń. Jak się okazało to nie alianci zniszczyli Czechosłowację, lecz Oś. W nocnym komunikacie 19 marca doszło do zamachu stanu, ksiądz Tiso został odsunięty, a władzę przejęli zwolennicy Ligi. Trwający jeden dzień pucz doprowadził do zmiany stron i otwarcia prostej drogi do ataku na dawne stolice Monarchii Habsburskiej. Szablon:Języki