FANDOM

Flag of the Kingdom of Yugoslavia

Flaga Jugosławii

Federacja Jugosłowiańska to państwo powstałe w 1933 roku, w trakcie rozejmu verduńskiego w wyniku wewnętrznych niepokojów na terenie Austro-Węgier oraz dzięki dążeniom Serbów do ustanowienia jednego państwa Słowian na Bałkanach. Była to federacyjna monarchia konstytucyjna, jej władca nosił tytuł Władcy Słowian Bałkańskich, Pana Bałkanów, Króla Serbii, Chorwacji, Bośni i Czarnogóry, Króla-Elekta Dubrownika, Księcia Wojwodiny, Słowenii i Macedonii. Federacja ta powstała dzięki powstaniu chorwackiemu i słoweńskiemu, a następnie dzięki pomocy Serbów wygonienia wojsk austriackich oraz węgierskich z Bośni i Słowenii. Dzięki skutecznej walce pod serbskie panowanie dostały się bułgarska do tej pory Macedonia, niegdyś należące do Austrii Słowenia i Chorwacja, kondominium w postaci Królestwa Bośni oraz węgierska Wojwodina. W wyniku tego Węgrzy utracili niemalże 1/3 swojego terytorium.

Federacja miała stolicę w Dubrowniku, które ogłoszono niezależnym wewnętrznie miastem federalnym i stolicą Królestwa Dubrownika. Od czasu powstania graniczyło od południa z Albanią i Grecją, od wschodu z Bułgarią i Rumunią, od północy z Węgrami i zaanektowaną przez Niemcy Austrią w ramach negocjacji kończących wojnę domową w Monarchii Habsburskiej, zaś od zachodu z Włochami. Będąc następczynią należącej do Ententy, a od 1928 do Ligi Narodów Serbii przejęła po niej polityczno-militarną przynależność. Tak jak reszta krajów Ligi tak i ona była celem agresji powstałej z Państw Centralnych Osi Krajów Radziecko-Faszystowskich. Była okupowana przez Niemcy, Węgry, Bułgarię, Imperium Osmańskie i Włochy w latach 1940-1942, by pod koniec 1943 roku zostać całkowicie wyzwoloną.

Gdy 20 marca 1950 roku w wyniku Wielkiej Wojny Światowej doszło do Dnia Zagłady wiele miast jugosłowiańskich zostało zrównanych z ziemią przez maszyny niemieckie, węgierskie, osmańskie i bułgarskie. Poważnym zniszczeniom uległy miasta stołeczne, czyli prócz Dubrownika również Lubljana, Zagrzeb, Sarajewo, Belgrad, Podgorica czy Skopje. W czasie Wielkiej Wojny Światowej Oś rozbiła Jugosławię na zaanektowane ziemie w postaci węgierskiej Słowenii, niezależnej Chorwacji i Serbii z rządem kolaboranckim, węgierskiej Wojwodiny, włoskich Dubrownika i Czarnogóry oraz bułgarsko-osmańskiej Macedonii.