FANDOM

Ottoman flag

Flaga Imperium Osmańskiego

Imperium Osmańskie (albo Wysoka Porta, Turcja, Turcja Osmańska, Państwo Osmańskie, Imperium Ottomańskie) - państwo istniejące na terenie Europy i Azji ze stolicą w mieście Stambuł, odwieczny wróg Rosji, w czasach przed Wielką Wojną Światową rywalizowała z nią, Francją oraz Wielką Brytanią i Irlandią o wpływy na Bliskim Wschodzie, w Afryce Północnej i na Bałkanach. Kraj był ofiarą wszystkich trzech sił z jednego powodu - bogate zasoby ropy naftowej i gazu ziemnego, a także później zasoby uranu w Jordanii przyciągały inwestorów z całego świata.

Kiedy w 1914 wybuchła Wielka Wojna Imperium Turcji Osmańskiej przystąpiło do Państw Centralnych, będąc razem z Niemcami, Austro-Węgrami i Bułgarią jednym z jego założycieli. Turcja walczyła między innymi w Palestynie, Azji Mniejszej, Persji, Mezopotamii, na Kaukazie, Płw. Arabskim, Płw. Synaj i Bałkanach. Początkowo potrzebowała pomocy sprzymierzeńców w walce z Ententą, potem jednak za sprawą Młodoturków i Mustafy Kemala udało im się zyskać kontrofensywę. Przez cały czas u władzy pozostał sułtan, jednak wskutek wymuszenia wprowadzenia konstytucji zaczął powoli sprowadzać się bardziej do dowódcy wojskowego, aniżeli do monarchy absolutnego.

W momencie rozejmu verduńskiego w Imperium Osmańskim miało miejsce sporo protestów na tle religijnym i etnicznym. Mordowani w trakcie wojny Kurdowie, Arabowie, Jazydzi, Grecy Pontyjscy, Asyryjczycy, Serbowie, Ormianie i Gruzini żądali równouprawnienia, wolności słowa i wyznania. Szczególnie mocno protestowały feministki, ponieważ kobiety aż do 1935 roku nie otrzymały czynnego prawa wyborczego, a do 1938 roku - biernego. Wraz z 1938 rokiem doszło do wyborów. Nowym premierem została po raz pierwszy kobieta, Telli Turhan. W trakcie czteroletniej kadencji Turcja stała się zmodernizowanym krajem, jednak wkrótce potem rozejm został zerwany przez Hitlera, który sprawił że Państwa, teraz znane jako Oś Krajów Radziecko-Faszystowskich wypowiedziały Entencie - zmienionej na Ligę Narodów po raz kolejny przerwany konflikt. Premier Turhan doprowadziła do przejęcia pełni władzy razem z sułtanem, podejrzewano wtedy, że potajemnie jest kochanką sułtana Abdülmecida II. Rządziła aż do 1950 roku.

20 marca 1950 roku miał miejsce Dzień Zagłady. Wojska osmańskie przegrywały na wszystkich frontach, najboleśniej odczuli powstanie Arabii Saudyjskiej, będącej po stronie aliantów, która ogarnęła cały półwysep. Wojska rosyjskie podchodziły z Krymu pod Stambuł, a Brytyjczycy i Francuzi po raz kolejny przyszli w region Gallipoli, tym razem idąc ku europejskiej Turcji i potem na wschód. Tymczasem Niemcy były bliskie upadku przez polsko-rosyjską ofensywę na wschodzie oraz brytyjsko-amerykańsko-francuską na zachodzie i brytyjsko-amerykańską na południu. W wyniku tego siły Osi wysłały na nieprzyjaciół całą swoją broń masowej zagłady, na co ich wrogowie odpowiedzieli tym samym. Turcja Osmańska została w większości zdewastowana przez broń rosyjską i angielską. Stambuł został zdewastowany czterema atomówkami, trzema pociskami z wąglikiem i pięcioma z tabunem. Reszta miast również została zdewastowana, między innymi Bagdad czy Erzurum. Szablon:Języki