FANDOM

304516 sm

PAZ-26 używany przez Rady Bolszewickie, moskiewską frakcję w świecie powojennym

PAZ-26 Iżewskaja Pobieda (ros. pisownia Ижевская Победа) to samochód pancerny produkowany w Putiłowskich Fabrykach Samochodowych. Należał do Armii Imperialnej Rosji, po wojnie wiele z tych pojazdów przypadło różnym grupom, między innymi istniejącej w Moskwie Radzie Bolszewickiej. Jego potoczna nazwa oznacza Zwycięstwo Iżewskie, ponieważ to właśnie pod Iżewskiem doszło do wielkiej batalii, jaka poskutkowała wielką klęską Państw Centralnych na froncie wschodnim oraz w dalszej perspektywie przywróciła front takim jaki był przed 1916 rokiem - od Dźwiny, przez okolice Baranowicz, Pińska, Łucka, Tarnopola aż do wschodnich granic Transylwanii i ujścia Dunaju do Morza Czarnego. Pojazd wszedł w 9. rocznicę zwycięstwa, w roku 1926, w momencie gdy front znajdował się 30 kilometrów od Budapesztu i 10 km od Stambułu.

Historia

Poprzedni typ - PAZ-19 - był już jak na współczesne pole bitwy przestarzały, jednak nadal był użyteczny. Biuro Putiłowa postanowiło więc skonstruować nowy samochód pancerny. Nowy model miał mieć silniejsze osłony, maszynowe działo przeciwpancerne oraz silnik czterosuwowy, aby osiągać większe prędkości. Po raz pierwszy użyty został w Polsce, w walce o Pomorze oraz Prusy Wschodnie. Kolejne egzemplarze trafiły na front osmańsko-rosyjski, potem wysłane zostały do Wielkiej Brytanii, Francji i USA, gdzie wzięły udział w walkach meksykańsko-amerykańskich, osmańsko-brytyjskich oraz francusko-włoskich. Do 1930 roku wyprodukowano 340 tysięcy egzemplarzy tego typu. W Polsce produkowano je na umowie między firmą rosyjską a Warszawskimi Zakładami Zbrojeniowymi.

Gdy Niemcy złamali 01 września 1939 roku rozejm z Verdun wówczas ruszyła druga faza, zakończona ponad 10 lat później w dniu 20 marca 1950 hekatombą - wszystkie dwie strony bombardowały się nawzajem bronią masowej zagłady, niszcząc to co ze świata po pierwszej fazie Wielkiej Wojny Światowej zostało. Do tego czasu PAZ-26 był podstawowym samochodem pancernym wschodnich państw Ligi Narodów, działając na wszystkich kontynentach.

Użytkownicy

  • Polska
  • Finlandia
  • Imperium Rosyjskie
  • Imperium Osmańskie (zdobyczne)
  • Niemcy/III Rzesza (zdobyczne)
  • USA
  • Wielka Brytania
  • Francja

Szablon:Języki