FANDOM

Flag of Romania

Flaga Rumunii

Rumunia - państwo o ustroju monarchii konstytucyjnej, leżące w Europie Środkowej w czasach przed i w trakcie Wielkiej Wojny Światowej. Od północy graniczyło z rosyjskim protektoratem znanym jako Księstwa Ruskie, od południa z Bułgarią, a od zachodu z Austro-Węgrami. Na krótko przed Wielką Wojną Światową wybuchły wojny bałkańskie. Zarówno w pierwszym jak i w drugim Rumunia walczyła po stronie sprzymierzonych przeciwko najpierw Imperium Osmańskiemu, a potem przeciwko swemu południowemu sąsiadowi. Tuż po niej nastąpiło zwątpienie - iść do wojny u boku nielubianej Rosji, która kontrolowała uważaną za rumuńsko rdzenną Besarabię czy też po stronie znienawidzonych Habsburgów, która z kolei zajmowała Transylwanię i Siedmiogród. Ostatecznie jak się okazało wybór nie był za wielki - 20 sierpnia 1914 roku razem z Serbią została zaatakowana przez Państwa Centralne - Niemcy, Austro-Węgry, Bułgarię i Turcję Osmańską. Oczywiście w obronie obu państw stanęły Wielka Brytania, Francja i Rosja, stanowiące przeciwni blok polityczno-militarny - tak zwaną Ententę.

Mimo licznych sukcesów Rosja zdołała dać Serbii i Rumunii szansę na przegrupowanie się, a zamieszanie we Włoszech pozwoliło ewakuować siły do Rumunii, a następnie doprowadzić do wojny pozycyjnej w Królestwie Rumunii. Bukareszt, oblężony zewsząd, pozostał jednym z nielicznych nieokupowanych obszarów kraju. Kiedy doszło do wielkiej ofensywy alianckiej na wschodzie Rumunia dostała szansę i do końca 1918 roku cała Transylwania znalazła się pod rumuńską flagą. Austro-Węgry boleśnie odczuły tą porażkę. Do 1921 roku negocjowali z Rosją status besarabski. Nie mogąc znaleźć konsensusu zdecydowali się na referendum. 52% mieszkańców Księstwa Mołdawskiego chciało być częścią Rumunii, wskutek czego jej tereny oraz linię brzegową od ujścia Dniestru do delty Dunaju stała się rumuńska. Dla wielu Rosjan była to hańba, to dlatego od 1924 roku władzę w kraju przejął Józef Stalin jako Wielki Kanclerz w wyborach na to stanowisko, uzyskując w nich aż 67%. Późniejsze odkrycie, że spiskował z Hitlerem, Codreanu i Hórthym w celu zajęcia Besarabii. Skandale jakie miały miejsce po tym w roku 1939 doprowadziły do jego zdymisjonowania przez cara, a następnie osadzenia Dmitrija Szorczenki na jego stanowisko, który szczerze nienawidził wrogiego obozu oraz bolszewików, jacy za Stalina się wręcz rozbestwili w kraju.

Podobnie jak reszta państw tak i Rumunia 20 marca 1950 roku spłonęła w ogniu Dnia Zagłady. Pod pewnymi względami państwo rumuńskie było ostoją wielu wynalazców, na przykład już w 1911 roku rozpoczęła eksperymenty nad silnikami odrzutowymi, a już w latach 20. XX wieku wysyłała w pewnym sensie automatyki, głównie w charakterze tak zwanych Eksplodujących Szarańczy - polegało to na ataku na wroga w grupach kilku automatów wyposażonych w ładunki wybuchowe i wpadających na czołgi, do okopów, bunkrów czy na uziemione samoloty, a niekiedy również i latające jednostki samobójcze. Szablon:Języki