FANDOM

Flag of Switzerland

Szwajcarska Bandera

Szwajcaria (pełna nazwa: Konfederacja Szwajcarska) - państwo w Europie Zachodniej, graniczące od północy z Niemcami, od zachodu z LiechtensteinemAustro-Węgrami, a potem na krótko z Austrią, od południa z Włochami a potem również i z Federacją Jugosłowiańską, zaś od zachodu z Francją. Nie posiadało stolicy, jednak za takową zagranica uważała Berno, w związku z przebywaniem tam najwyższych szczebli szwajcarskiej administracji. Razem z Belgią, HolandiąSzwecją i Norwegią była członkiem-założycielem Ruchu Państw Neutralnych - grupy państw jakie zdecydowały się pozostać neutralne wobec nadchodzącego konfliktu, jaki wybuchł 28 lipca 1914 roku. Konflikt ten, znany jako Wielka Wojna Światowa, choć nie ominął wielu neutralnych państw to jednak przez długi okres czasu omijał szerokim łukiem Szwajcarię i jej wschodniego sąsiada w postaci miasta-państwa.

W latach 1914-1930 wojska szwajcarskie na granicy słyszały huki przy stykaniu się przedwojennych granic Niemiec i Francji oraz Włoch i Austro-Węgier. Przez kraj nie latały czy nie przechodziły jednak żadne wojska. Kiedy 11 września 1930 roku podpisano rozejm we francuskiej twierdzy Verdun wrzawa ucichła, a wojna powróciła do porządku dziennego dopiero 9 lat później. W międzyczasie doszło do upadku Monarchii Habsburskiej oraz do puczu w Niemczech. W wyniku tych wydarzeń, jakie miały miejsce w 1933 roku Austro-Węgry podzieliły się na kraje bałtyckie, które przyłączyły się do Serbii, a ta zmieniła się w Federację Jugosłowiańską; na Czechy i Słowację, później połączone w jedno państwo; na niepodległe Królestwo Węgier oraz na Austrię, jaka została przyłączona do Niemiec po puczu, co nazwano Anschlussem. W wyniku tego zaszły pewne zmiany w granicy.

Szwajcarię spotkał koniec nie w Dniu Zagłady, lecz podczas upadku Ruchu Państw Neutralnych w roku 1949. Nasilone działania wojenne oraz porażka na wszystkich frontach Osi Krajów Radziecko-Faszystowskich (następców Państw Centralnych) wobec Ligi Narodów (następców Ententy) doprowadziła do ostateczności. Niemcy wkroczyli z północy i wschodu, zajmując Szwajcarię, a wcześniej i Liechtenstein jako ostatnie z krajów neutralnych w połowie tego roku w ramach operacji "Tannenbaum". Aby się przeciwstawić Francja i teraz będące po stronie alianckiej Włochy przyszły i zajęły kantony na południu i zachodzie. To był faktyczny koniec Szwajcarii i jej neutralności. Konfederacja 20 marca 1950 roku również oberwała od wzajemnego ostrzeliwania się rakietami, między innymi Genewa i Berno dostały pociskami Osi, podczas gdy Liga użyła swoich między innymi na Zurychu. Szablon:Języki