FANDOM

Tarasarow TA-35
Tarasarowskij Awtomat tip 35
Podstawowe dane
Producent: Tarasarowskie Zakłady Broni
rosyjska firma państwowa
Model: TA-35
Typ: pistolet maszynowy
Cechy charakterystyczne
Rozmiar: mały
Waga: około 4 kg
Długość: 45 cm
Szerokość: 7 cm
Wysokość: 28 cm (z magazynkiem)
19 cm (bez magazynka)
Pojemność: 30 pocisków
Zasięg: 235 m
Właściciele
Właściciele: Wojsko Polskie
Rosyjska Armia Imperialna
Przynależność: Rosja, Liga Narodów

Tarasarow to nazwa potoczna pistoletu maszynowego w podziemiach powojennej Warszawy. W czasach niepodległej Polski i Imperium Rosyjskiego nosił on rosyjską nazwę Тарасаровский Автомат (czyt. Tarasarowskij Awtomat) lub też TA-35. Karabin ten został po raz pierwszy wprowadzony do użytku dla Armii Imperialnej i w roku 1938 sprzedany Polsce na licencji WRZZ wz. 38[1]. Parę sztuk trafiło też do innych krajów Ligi Narodów.

Historia

Użyty po raz pierwszy na poligonie Armii Imperialnej w sierpniu 1935. Okazał się być doskonałym pistoletem automatycznym. Podczas drugiej fazy Wielkiej Wojny Światowej TA-35 był wśród wielu armii, w tym również osmańskiej i niemieckiej. Były to jednak zdobyczne egzemplarze. Częściej używano polskiego WRZZ wz. 38, który był produkowany w polskim mieście Radom. Rosjanie wprowadzili to uzbrojenie jako standardowy pistolet maszynowy, który wyparł przestarzały już Pistolet maszynowy PPM-23, który - choć tani i nadal modny PM produkcji Mosina z roku 1923 - był już niestety przestarzały jak na swoje czasy.

W powojennym świecie Tarasarow jest często spotykany, ze względu na prostą konstrukcję, tani koszt produkcji oraz dużą liczebność tego oręża jaki stalkerzy znaleźli w dawnych garnizonach polskich i tymczasowych posterunkach rosyjskich. W Warszawie na przykład jest często spotykany głównie wśród cywili i świeżych rekrutów rozmaitych frakcji. Jednak nie przydaje się na opancerzone mutanty, zwłaszcza w dużych liczbach, rewelacyjny na żołnierzy wroga i słabe istoty powojenne.

Znani użytkownicy

  • Polskie wojsko
  • Rosyjska Armia Imperialna
  • US Army
  • Armia brytyjska
  • Armia francuska
  • Wehrmacht (zdobyczne)
  • Wojsko finlandzkie

Przypisy

  1. Skrót od "Wojskowe Radomskie Zakłady Zbrojeniowe"

Szablon:Języki